Hebron- stad van checkpoints - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu Hebron- stad van checkpoints - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu

Hebron- stad van checkpoints

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

27 Mei 2012 | Palestina, Hebron

Beste mensen,
Hebron. De oude stad is veel levendiger dan drie jaar geleden. Er zijn veel meer winkeltjes open. Vanmorgen is het druk – veel Palestijnse bezoekers. Het is vandaag Pinksteren. Dat betekent voor de synagoge een oogstfeest. Er komen dus veel mensen uit Kiryat Arba naar het synagoge gedeelte van de Moskee van de Aartsvaders. Het is hier zo duidelijk, dat de rustdagen van de drie godsdiensten op precies verschillende dagen zijn. De Palestijnse kinderen gaan vandaag gewoon naar school. Vanmorgen lopen we een ronde met posten bij de hekken en controlepost bij de uitgang van de oude stad. Eén van de soldaten is duidelijk klaar voor een confrontatie. De blik in zijn ogen is vol intimidatie. We tellen de jongens , meisjes en leerkrachten die door de gate gaan. Dan komt er een jongen die bij het checkpoint 100 m verderop al 10 minuten tegen de muur heeft staan wachten tot zijn ID was gecontroleerd. De soldaat aan de gate met de wilde blik vraagt weer om zijn ID en de jongen vraagt waarom dat moet, want hij is net gecheckt. De “wilde ogen” schreeuwt tegen hem en scheldt hem uit. Hij komt heel dicht bij hem ene duwt hem naar achteren. De jongen schreeuwt terug dat dezelfde verwensingen voor hem gelden. Zoiets kan dan gemakkelijk uit de hand lopen. Mijn collega , die vloeiend Arabisch spreekt gaat dichterbij en maant de jongen tot rustigheid en doen wat wordt gevraagd. De wilde ogen militair probeer verder te provoceren. Dan grijpt de groepscommandant en stuurt (gelukkig) de soldaat naar de tenten achter het checkpoint om “af te koelen”. Later komt de jongen terug en spreekt met de commandant : hij wil een klacht indienen. Het is een voorbeeld van meer situaties , die spontaan ontstaan ( soms met opzet) om een conflict te forceren. Daarop kan de IDF (leger) een persoon “aanhouden”. De eventuele arrestatie kan alleen worden gedaan door de Israëlische politie. We zitten hier in H1 - militair en bestuurlijk onder Israël.
Om 10.30 naar een ander checkpoint waar een school uit gaat. Ook daar momenten met een soort van kat en muis spel tussen de militairen en schooljongens, die graag een beetje de grenzen opzoeken. Hier rustige militairen die zich niet laten provoceren en de jongens manen om door te lopen.
Hebron. Hoog gemilitariseerd. Alles staat in het teken van wat Israëliërs “veiligheid” noemen. Het effect is een continue intimidatie van Palestijnen, waardoor zij het gevoel krijgen absoluut geen macht te hebben. Dat is geen openlijke oorlogvoering, maar een vorm van “low intensity” warfare.
Ik moet een nieuw oog ontwikkelen om rond te kijken om te zien wat van belang is. Het is echt anders dan door een winkelstraat in Amsterdam lopen.

• 27 Mei 2012 - 14:25

Laurens:

Ha, bekende beelden! Wil je Alwyn de groeten doen?

• 28 Mei 2012 - 07:56

Rian:

weer mooie foto's pap en de tekst. het klinkt ernaar dat de bevolking wel blij is dat er jullie er voor hen zijn. Leuk ook dat je de ontwikkeling zag tussen 3 jr geleden en nu.

Take care xxx

• 28 Mei 2012 - 20:19

Aart:

Het ziet er toch anders uit, dan met een delegatie. Ben erg benieuwd hoe het is een delegatie te ontvangen. Betekent meer bedrijvigheid, dat Palestijnen zich aan de druk ontworstelen? Groet aan Zleekha.
    Goede 'wacht'.

• 19 Januari 2013 - 02:11

F.J.Berendsen:

Ik kom er net van terug en heb gezien welk spel daar met de Palestijnen gespeeld wordt .
    Om kort te gaan, het is voor mij onbegrijpelijk dat het Joodse volk, dat zelf door de eeuwen heen zo gelouterd is, zich het recht neemt zo met mensen om te gaan.
    Veel Joden zaten tijdens de tweede wereld oorlog in een kamp, zij plaatsen nu de Palestijnen in kampen. De Joden eisen vergoedingen voor hetgeen ze toen zijn kwijt geraakt maar hebben de brutaliteit om van de Palestijnen alles te onteigenen zonder daar enige vergoeding tegenover te stellen.
    Ze verdrijven deze mensen gewoon.
    Amerika en de hele westerse wereld sluit de ogen en Nederland kiest geen positie
    Om misselijk van te worden.
    Ik ben heel blij dat de Palestijnen op hulp van Iran kunnen rekenen.
    De Joden zeggen, als je om een verklaring vraagt
    "Wij doen ons werk " voor mij is de vertaling befehl ist befehl.
    Wat gij niet wilt, dat U geschied, doe dat ook een ander niet.
    Oogjes dicht en snaveltjes toe en vooral lekker verder dromen