demonstratie - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu demonstratie - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu

demonstratie

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

05 Juni 2012 | Palestina, Hebron

Vandaag is het 45 jaar geleden dat de zesdaagse oorlog begon. Het was een oorlog die de bezetting van de West-Bank en Gaza inluidde. In Hebron hebben daarom vandaag tussen 50 en honderd, overwegend jonge mensen gedemonstreerd. Ze wilden de doorgang naar de straat van de martelaren ( Shuhada street ) laten openen. Daarvoor moesten ze het hek bereiken op Bab al Baledeyya plein bij het begin van de oude stad. Het Israëlische leger had de 4 toegangswegen tot het plein afgezet met prikkeldraad en was aanwezig met ongeveer 65 personen – allen gewapend met automatische wapens, sommigen ook met traangas werpers. Enkelen met gasmaskers. Ook de pers was ruim vertegenwoordigd met televisiecamera’s, fototoestellen, kogelvrije vesten , helmen en gasmaskers. Over het geheel heerste er toch een tamelijk lichte atmosfeer. CPT liep als waarnemers tussen de soldaten, net zoals de pers. Een wonderlijk schouwspel. Drie wat oudere mensen baanden zich een weg door de versperring. Twee mannen en een vrouw. Zij werden afgevoerd en binnen de muren van de settlement gebracht. De pers stond er met de neus bovenop.

In de onderhandeling tussen de leider van de demonstratie de leger commandant werd besloten om de demonstratie op te heffen als de 3 aangehouden mensen zouden worden vrijgelaten. Zo gebeurde het. De demonstratie werd beëindigd , maar een groep jongeren bleef hangen. Opeens begonnen enkelen stenen te gooien op een afstand van ongeveer 100 meter van de legermensen. Het leidde tot het afvuren van een “sound bomb” en een aantal traangas granaten. De jongeren verdwenen. De versperringen werden weggesleept, de TV mensen bewerkten het videomateriaal achter in hun auto op de laptop. Wij gingen naar huis.

Door het einde van de hele demonstratie met geweld en traangas werd eigenlijk de kracht van het protest teniet gedaan. Ik begrijp dat het zo loopt. Sommige mensen zijn gewoon boos. Toch is het ook jammer, met geweldloosheid kom je denk ik verder. Als je eenmaal geweld gebruikt, dan grijpt het leger in – en dat gebeurt dan met overmacht. CPT hield “de wereld “ op de hoogte door het verzenden van 5 twitterberichten tijdens de demonstratie en daarna door een persbericht met foto’s.

• 05 Juni 2012 - 20:14

Gerrit Berveling:

vanavond bijeenkomst met mensen van de Basisbeweging - we hebben ook aan jou gedacht. Hartelijke groet en ale goeds.

• 05 Juni 2012 - 20:58

Aart:

Opmerkelijk in je verhaal: CPT liep als waarnemers tussen de soldaten. Meestal wordt dat niet toegestaan. Is er (ook) contact met de Israelische soldaten? Goede 'wacht'!

• 06 Juni 2012 - 19:32

Margreet Van Der Wei:

Het lijkt wel een absurd spel wat daar gespeeld wordt. Fijn dat jullie daar waren.

• 19 Juni 2012 - 19:20

Margreet Eberwijn:

Kun je over geweldloosheid in gesprek met welke partij dan ook ? Het zal vast helpen dat jullie er zijn----