En, is er nog iets leuks te melden? - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu En, is er nog iets leuks te melden? - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu

En, is er nog iets leuks te melden?

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

21 Juni 2012 | Palestina, East Jerusalem


Ja. De gastvrijheid van mensen. De vele kopjes thee met mint. De koffie. Ja, ook de vriendelijke gesprekken met Israëlische militairen. De ondeugende , uitdagende Palestijnse kinderen. De geuren. De geschiedenis.

Er waren “vrije dagen” . Ik heb uitgebreid rondgekeken in Jeruzalem. De geur van bergen kruiden. De bijbelse plaatsen, die zo dicht bij elkaar liggen. De hele paasweek in minder dan een vierkante kilometer! De winkeltjes: ga niet naar binnen om alleen maar te kijken. Als je weer weg wilt zonder iets te kopen dan moet je meer overtuigingskracht en assertief “nee” inzetten dan je in Nederland gewend bent. Ik heb het ervaren…..

Ik ben in Qumran geweest, bij de ruïnes van de Essenen gemeenschap met uitzicht op de Dode Zee en in de andere richting tegen de bergwand de grotten waarin ze "Dode Zee rollen" hadden verstopt in de tijd dat de Romeinen het Joodse verzet "opruimden".

Ik ben naar de burcht Massada geweest. Het is voor de Israëliërs een symbool van mensen die zich niet overgeven aan de vijand. Na In het jaar 70 werd de Tempel in Jeruzalem verwoest en daarna was Massada met een groep Zeloten (Joodse vrijheidsstrijders, die geweld niet schuwden) en enkele Essenen het laatste Joodse bolwerk. De Romeinen belegerden Massada. In het jaar 73 besloten de mensen op Massada massaal zelfmoord te plegen. Enkelen deden niet mee door zich te verstoppen in een wateropvangplaats. Zij vertelden het verhaal aan geschiedschrijver Josephus. Ongelooflijk om te zien wat voor enorm bouwwerk op deze onmogelijke plaats werd opgericht.

De Dode Zee. Die is echt TE zout. Dobberen en dan water in je ogen. Zeep is niet lekker in je ogen ; dit is ERG. Op de bodem zwarte, heel fijne klei. Je kan je daarmee insmeren. Het is waar: je huid voelt zeker 10 jaar jonger (voor enkele uren).

Jericho. Opgravingen die resten laten zien van de stad van meer dan 8000 jaar geleden. De laagste stad ter wereld – ruim 400 meter onder de zeespiegel. En HEET…….

Van Jericho naar Jeruzalem, dat is een hele reis omhoog. In dit hete , totaal kale gebied speelt zich de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan af. Dat was niet leuk om daar gewond langs de wegte liggen.....

Yad Vashem. Het holocaust museum.
Indrukwekkend. De architectuur is een indringende boodschap op zich. De tentoonstelling laat zien hoe massaal de moord op de Joden is geweest. In het bos van de rechtvaardigen die Joden hebben geholpen om te overleven in de oorlog zie ik ook heel wat Nederlandse namen staan bij bomen.

En het lichtfestival in en rondom de oude stad van Jeruzalem.

Hoe krijg ik vat op de breedte, hoogte en diepte van de ervaringen van zowel Joden als Palestijnen in dit land met zoveel geschiedenis van conflict én van hoop?

En dan nog DIT. In alle vier weken ben ik geen hondenpoep tegengekomen. Dat hoort bij Nederlandse folklore.

  • 21 Juni 2012 - 13:25

    Laurens:

    Hallo Maarten, heel goed te lezen dat je naast al die narigheid ook goede ervaringen opdoet. Vrede en zegen!

  • 21 Juni 2012 - 18:00

    Margreet Eberwijn:

    ja, hoogten en diepten... Jeruzalem: de navel van de wereld: ook zo fascinerend. Genoten van je positieve ervaringen+foto´s . Er kwamen veel herinneringen boven aan mijn 2 reizen/seminars naar Israël o.l.v. Douwe van der Sluis. Het vriendenboek bij zijn afscheid van COME heet `moed om te ontmoeten`: dat is van grote waarde als je daar als CPT´er bent (denk ik). Alle goeds

  • 21 Juni 2012 - 19:43

    Veronique:

    Ha Maarten,
    Dank voor je laatste bericht, fijn dat je weer thuis gekomen bent.

    Ja, er is geen plek ter wereld zo donker of er zijn lichtjes te vinden, en vrede is toch vooral een proces dat met zo'n heel klein lichtje begint.


  • 22 Juni 2012 - 08:06

    Els :

    Hoi Maarten, Je bent al weer aan het eind van je reis. Mocht je nog tijd hebben voor Bethlehem. Toine van Teeffelen laat je weten dat je hartelijk welkom bij het AEI. Net buiten checkpoint 300 ofwel checkpoint Bethlehem kom je lopend langs de muur bij het Sumud Story house, tegenover het graf van Rachel, ligt het huis van Claire en Jhonny Anastas. Ook daar ben je welkom.

  • 25 Juni 2012 - 16:39

    Marlies:

    Welkom weer terug Maarten. Veel herkennig van de indrukken die je hebt. Ik hoor graag meer van je als je uitgerust bent!
    Marlies

  • 25 Juni 2012 - 18:45

    Margriet:

    Hallo Maarten,
    Nét terug van een bedevaart/stilteretreate in assisi vlug even alle mails nakijken, die zich de afgelopen tijd hebben opgehoogd in mijn computer. Ja, ik herken zeer goed wat je schrijft. Ik ben daar in de 70er jaren geweest - net toen de 10daagse oorlog uitbrak, wat ook in ingrijpend gebeuren voor me was. Eerst al die bijzondere plaatsen zien - en toen opeens dát!, een oorlog. Geschiet en militairen achter barricades. Toen merk je pas hoe 'veilig' een westers paspoort was.....zeer betrekkelijk.
    Je bent nu weer thuis, ne ga ikzelf erg veel weg maar als je een leznig gaat geven hoor ik dat graag. Anders kom ik in het najaar zo maar eens bij je langs.
    Welkom thuis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Op zoek zijn naar vrede is mijn manier van kijken naar de plaatsen waar ik kom.

Actief sinds 27 April 2012
Verslag gelezen: 612
Totaal aantal bezoekers 41437

Voorgaande reizen:

26 September 2013 - 19 Oktober 2013

opnieuw op zoek naar vrede - 2013

22 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Palestina/ Israël op zoek naar vrede

Landen bezocht: