twee keer kat en muis - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu twee keer kat en muis - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu

twee keer kat en muis

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

10 Juni 2012 | Palestina, Hebron

1. Bij het einde van het vrijdaggebed deelt een jongetje bij de Ibrahimi moskee in Al khalil een kelurige folder uit met aanbiedingen van flatscreens, stofzuigers en afwasmachines. Jong en oud leest geïnteresseerd de folder, terwijl israelische militairen kijken naar de voorbijgangers en aan een aantal de ID's terugeaven die ze eerder hebben ingenomen.
Een jongen van ongeveer 7 jaar gaat voor de soldaten staan, scheurt de folder met de stofzuigers in kleine stukjes en gooit die op de grond. De soldaten vragen hem om ze weer op te rapen. Hij weigert, loopt naar de overkant van de straat en gaat op een groot betonblok zitten. De soldaten melden het aan een hogere in rang. Deze besluit om de jongen te confronteren. Hij grijp met één hand de jongen bij zijn arm, zet hem op de grond en het lijkt alsof hij hem naar het checkpoint mee wil nemen om hem weg te sturen naar de souk. De jongen laat zichzelf op de grond vallen en de soldaat trekt hem weer overeind. De jongen begint te huilen. Een grote Palestijnse man komt tussenbeiden en de soldaat laat de jongen gaan. Een groep Palestijnen verzamelt zich rond de huilende jongen en gaat naar de soldaten om te klagen over de behandeling van de jongen. Na een stevig debat eindigdt het incident.

Hoe gemakkelijk had deze situatie uit de hand kunnen lopen. Eén duw tegen een soldaat is genoeg. Dit patroon van kat en muis spel tussen slodaten en kinderen komt heel veel voor. Ik begrijp dat het gebeurt. De kat een beetje pesten is een manier om toch wat macht te laten zien. Vaak wint de kat toch na verloop van tijd.

Het gescheurde papier ligt nog steeds op de grond. Wie heeft gewonnen? De kat of de muis, of geen van beide?

2. Elke zaterdag worden orthodoxe Joden uit het gehele land rondgeleid door de oude stad van Hebron. De optocht staat bij veel huizen stil om het verhaal te horen dat dit eigenlijk Joodse eigendommen zijn. Deze optocht was deze zaterdag ongeveer 50 mensen groot. 17 zwaar bewapende soldaten en een bewapende politieagent beschermden de groep tegen ..... (de Palestijnen). Zijstraten worden even afgesloten door militairen en aan de voorkant en achterkant van de processie volgt een groep soldaten die er voor zorgen dat anderen niet te dicht bij komen.

Elke zaterdag rond 4 uur gaan winkeliers in de souk elkaar bellen: heb je ze al gezien? Beginnen ze bij de moskee of bij Beit Hadassah? Er heerst een wat opgewonden sfeer. En terecht. Deze tour is soms ook heel onvriendelijk geweest met geweldsincidenten.

Het is alsof een grote kat zich nu door de anders gemoedlijke straatjes wringt en de muizen trekken zich allen even terug in winkeltjes en zijstraatjes. De kat dreigt naar alle kanten met harde maatregelen.
De tour is een onderdeel van de propaganda om uiteindelijk steun te krijgen voor het bewijs, dat Hebron Joods gebied is.

Het kat en muis spel op alle fronten en met alle leeftijdsgroepen is een uitdrukking van machtsverhoudingen. Hoe kunnen deze gelegenheden uitdrukking gaan geven aan geweldloze wensen voor wezenlijke verandering?

• 10 Juni 2012 - 15:47

Joy Van Der Werf :

Komen ooit voeten gevleugeld mij melden de vrede . . .?
    dan zal ik huilen en lachen en drinken en slapen . .
    dan zal ik zwaaien naar vreemden zij zullen mij groeten!
    Wie was mijn vijand? Ik zal hem in vrede ontmoeten.
    Maarten, blijf in gosnaam geloven in wat niet lijkt te kunnen!
    Vredegroet
    Joy

• 10 Juni 2012 - 17:03

Margreet Vd Weide:

Ik vind het verschrikkelijk dat de er zo bij betrokken zijn. Kan ook niet anders denk ik, maar ik hoop op een tijd waarin we ze de oorlog niet meer zullen leren.

• 10 Juni 2012 - 18:49

Wilma & Goos:

Beste Maarten,

Het is onvoorstelbaar hoe de twee bevolkingsgroepen met elkaar omgaan.
    Het lijkt op een uitzichtloze situatie.
    Groeten Wilma & Goos

• 10 Juni 2012 - 20:21

Anne Miek Stam:

Maarten, telkens lees ik je verslagen , hoe diep zit dit conflict...
    Leonard Cohens lied speelt door mijn hoofd:there is a crack in every thing and that is where the light falls in.
    Dat dit toch waar mag worden, ook in het zgn. Heilige Land, is mijn grote wens.
    Dank je wel voor je verslagen!

• 19 Juni 2012 - 19:35

Margreet Eberwijn:

zo´n opwindend en leuk spel met kleuters: kat en muis. Zo verdrietig dat dit spannende spel in ´volwassen setting´ zo bedreigend wordt en niets oplevert ten goede. Wat is er veel te doen daar...
    alle goeds