veiligheid? - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu veiligheid? - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu

veiligheid?

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

16 Juni 2012 | Palestina, Hebron

veiligheid?
Stel je voor.... je gaat naar de kerk op zondag. De straten rond het gebied van de kerk zijn alle afgezet en er staan zwaar bewapende militairen, de meesten van een leeftijd rondom de twintig, Als je geluk hebt, hoef je je identiteitskaart niet te laten zien. Als je geen geluk hebt, dan moet je shirt omhoog, je broekspijpen omhoog om te zien of je geen wapens bij je hebt. Je moet door een detectiepoortje. Als er nog ergens iets van ijzer zit, dan piept het. Alle spullen die het zouden kunnen verzoorzaken op een tafeltje leggen en weer door het poortje. Tassen van vrouwen worden door de (vaak mannelijke) militairen "doorvoeld" .
Dan verder naar de kerk. Bij de ingang van de kerk weer detectiepoortje. Gewoon rustig doen wat van je verlangd wordt en je hebt het minste last. Het is voor de "veiligheid".

Het is de realiteit bij de Ibrahimi moskee in Hebron. Twee keer detectiepoortjes/ pascontroles/ riemen af... Sommige identiteitskaarten worden "ter controle" bewaard door de aanwezige militairen, grenspolitie en gewone politie. Veel mannen hebben hun riem al afgedaan om die niet door het detectiepoortje te laten gaan. Anderen houden hem gewoon om en laten de opdracht om alles af te doen wat als ijzer wordt gedetecteerd gewoon nog een keer geven. Er zijn mensen die een lachende grijns op hun gezicht hebben. Waar gaat dit over - kan je het bekijken als humor? veiligheid? Anderen zijn zichtbaar geirriteerd. Het is al duizenden keren gebeurd. Gaat het wennen? Hoort het er "gewoon" bij? Bezetting is het en het motief "veiligheid" maskeert een ander deel van het verhaal. Dat van permanente intimidatie en vertoon van macht.

  • 17 Juni 2012 - 10:10

    Margot Krijnen:

    Ik denk niet dat het zal wennen, maar dat ieder een manier vindt om met de spanning om te gaan. Een vorm van gelatenheid is een overlevingsstrategie. moeilijk hoor!

  • 18 Juni 2012 - 19:49

    Femmie Van Veen:

    Dag Maarten , ik lees met aandacht je verhalen.Door jou verslag wordt de spanning tussen de verschillende groepen voor mij extra voelbaar.
    Het is een complex gebeuren merk ik nu weer opnieuw. Ik wens je veel sterkte!!
    Alle goeds ook voor jullie zelf.
    Lieve groet Femmie

  • 18 Juni 2012 - 19:49

    Femmie Van Veen:

    Dag Maarten , ik lees met aandacht je verhalen.Door jou verslag wordt de spanning tussen de verschillende groepen voor mij extra voelbaar.
    Het is een complex gebeuren merk ik nu weer opnieuw. Ik wens je veel sterkte!!
    Alle goeds ook voor jullie zelf.
    Lieve groet Femmie

  • 19 Juni 2012 - 19:42

    Margreet Eberwijn:

    het moet niet ´wennen´, op een gepaste manier verzet, hoe hou je vol in zo´n uitzichtloze situatie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Op zoek zijn naar vrede is mijn manier van kijken naar de plaatsen waar ik kom.

Actief sinds 27 April 2012
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 41414

Voorgaande reizen:

26 September 2013 - 19 Oktober 2013

opnieuw op zoek naar vrede - 2013

22 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Palestina/ Israël op zoek naar vrede

Landen bezocht: