een klein stapje naar vrede? - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu een klein stapje naar vrede? - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu

een klein stapje naar vrede?

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

01 Juni 2012 | Palestina, Hebron

Op 31 mei droeg de Israëlische regering 91 lichamen over aan de Palestijnse Autoriteit. Een “teken van verzoening” en “een aanbod om zonder voorwaarden de vredesbesprekingen te hervatten”. Het was een stap na een hongerstaking van veel Palestijnen in Israëlische gevangenschap. De hele dag was Palestina in de ban van het nieuws. Op TV op straat. De martelaren (shuhada) kwamen terug om begraven te worden door hun familie . ’s Middags gingen we met de delegatie naar een Vrouwen coöperatie in Idhna waarvan de winkel bij ons om de hoek in de soukh is. We kwamen bijna niet weg uit Al Khalil omdat er een spontane demonstratie was die de weg volledig blokkeerde. We zaten er middenin. Er werden vlaggen uitgedeeld . Veel getoeter, een vrachtauto met daarop een generator en luidsprekers waaruit luide muziek kwam. Opmerkelijk veel vrouwen ook met vlaggen en groene linten met tekst om hun haarbedekking heen. Alle leeftijden. TV camera’s tussen het publiek en een ambulance die zich door de menigte probeert te wringen. Alles is ( voor zover ik het weet ) vredig gebleven – meer een viering dan een protest . ’s avond zagen we het TV verslag van de overdracht. Groot ceremonieel. 32 van de 91 martelaren kwamen uit Hebron.
Op 1 juni ( dag van het moslim weekgebed) hebben we met de delegatie bij de Ibrahimi Moskee gestaan - Afhankelijk van de boodschap in de preek zou het daar onrustig kunnen worden. Er waren TV , extra sterkte aan de kant van de IDF , interviews . Alles bleef zeer rustig.
Wat zal er nodig zijn om werkelijk op de weg van vrede te gaan? Zeker wat er nu gebeurde, maar veel mensen hebben nog steeds de sleutel van het huis dat ze in 1948 in alle haast moesten verlaten in het westelijke deel van Israël in de kast liggen. Ook dat is een punt van blijvende pijn dat op één of andere manier om een oplossing vraagt.

• 02 Juni 2012 - 04:02

Jelma:

Dag Maarten, bedankt voor je interessante verslagen. Wat een wereld daar, ik kan me er nauwelijks een voorstelling van maken. Geweldig dat je daar bent, groeten, Jelma.

• 02 Juni 2012 - 10:43

Margreet Van Der Wei:

Hoi Maarten,
    Als we onze doden mogen begraven, is dat misschien wel een stap naar menselijkheid en vrede. Als we maar door onze rouw heenkomen.
    In mijn hart.
    Margreet

• 02 Juni 2012 - 13:53

Els:

Hoi Maarten, Herkenbare verhalen. Ben benieuwd meer te lezen over je bezoek aan Idhna. Was daar vorig jaar en bezocht met name de rest metaal recycling plant, een milieuvervuilende en gezondheid verpestende industrie.
    Ontmoette daar een groep vrouwen, die in het gemeenschapshuis bijeenkwamen om te borduren.