aanwezighheid voelbaar maken - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu aanwezighheid voelbaar maken - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu

aanwezighheid voelbaar maken

Door: maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

30 Mei 2012 | Palestina, Hebron

Op weg naar school door een checkpoint.
De scholen beginnen op tijden tussen 7 en 8 uur. Het is nu eind van het schooljaar. Ongeveer 250 leerlingen gaan dagelijks door een checkpoint op weg naar school. Ze lopen door een container met deuren die door de militairen worden bediend. In de container gaan ze door twee detectiepoorten. Buiten de container wordt bij een aantal van hen onderzocht wat er in hun tas of plastic zak zit. Er zijn momenten waarop soldaten bij het hek gaan staan met hun geweer gericht op de kinderen die naar de container komen. Wen je daar aan? De leerkrachten gaan ook door de container en worden soms voor een uitgebreide ID check vastgehouden. Dat mag maximaal 20 minuten (volgens de afspraken met de internationale gemeenschap die hier ook waarnemingen doet - TIPH Temporary International Presence in Hebron). Het gebeurt vaak dat de persoon na 19 minuten de ID terug krijgt en dan verder kan gaan. Voorbij de 20 minuten waarschuwen we TIPH , die dan per auto komt om de militairen te wijzen op de overtreding en die daarna een officieel rapport maakt. Wij moeten weten welke rechten er zijn en wanneer die overtreden worden. Het gebeurt dat we de militairen wijzen op de overtreding met verwijzen naar de wettelijke regels en afspraken en we krijgen dan als antwoord: niks mee te maken “wij zijn de wet”. TIPH heeft dan een duidelijke rol om de wet kracht bij te zetten. Net zoals de militairen zeggen dat ze “hun aanwezigheid laten merken” doet ook CPT dat door duidelijk zichtbaar rondes te doen, te rapporteren en tellingen te doen voor o.a. Unicef over behandeling van kinderen op weg naar school. De aanwezigheid van waarnemers betekent dat minder gemakkelijk escalaties ontstaan. Binnen de “regels”(die hoofdzakelijk door Israël worden bepaald) wordt escalatie tegengegaan door “waarnemen” - dat wil niet zeggen dat daarmee de weg naar structurele verbetering en opheffing van de “bezetting” dichterbij komt. Daarvoor is veel meer nodig.
Tijdens de waarneming vanmorgen bij Qitoun checkpoint kwam een peloton militairen voorbij om te oefenen met het snel (rennend) vervoeren van een gewonde op een brancard.
Een avondincident
Bij de avondronde op maandag hield een militaire Patrouille in de binnenstad twee jongens aan(beneden de 10 jaar). Ze beschuldigden hen van het gooien van stenen. Ze namen de jongens mee en nog 3 werden uit de enige speeltuin in de binnenstad geplukt. Het gooien van steentjes tot zo’n 3 cm groot wordt veel gedaan. De militairen zeiden dat de kinderen werden meegenomen omdat ze hen dodelijk hadden kunnen raken. CPT met een deel van de delegatie die hier nu is volgde de hele weg van de kinderen en militairen. Na ruim twee uur droegen de militairen hen over aan de Palestijnse politie, die hen vrij liet. Dit is “je aanwezigheid voelbaar maken”.

• 30 Mei 2012 - 15:55

Bert:

Beklemmend verhaal. Elke dag maar weer hopen dat niet een van de 250 leerlingen de situatie zó zat is dat hij of zij er de brui aan geeft en openlijk opstandig wordt.
    Het ga je goed.

• 30 Mei 2012 - 16:27

Margriet:

Hallo Maarten,
    Dank je wel voor je moeite om steeds maar weer een verslag te schrijven. Wat weten wij als thuisfront toch weinig van zulke dingen af.
    Wat triest dat 'de Joden' slechts een generatie later dezelfde dingen uithalen, als hen waarmee vóór de WOII de Jodenvervolging in Duitsland begon.... met getreiter.
    Wat goed dar jullie er zijn.
    Sterkte met jullie missie

• 30 Mei 2012 - 18:47

Paul - Eirene NL :

Maarten,

Wij volgen je en denken aan het mooie werk dat je ter plekke verricht. Houd moed, de mensen hebben je nodig daar.

• 30 Mei 2012 - 20:38

Aart:

Hoe bevalt het om er nu middenin te zitten als CPTer? Heftig verhaal weer. Heb je nog voeling gehad met de delegatie? In gedachten zit ik zo nu en dan bij je in het CPT appartement.
    Vrede!

• 13 Juni 2012 - 22:10

Rian:

Heftig lijkt me om dat met die kinderen te zien en de politie. Ook de weg naar school voor leerlingen en onderwijzers, bijna niet voor te stellen als dat dagelijks zo gaat!

• 15 Juni 2012 - 20:02

Margreet Eberwijn:

vrede: zo´n lange weg. Wat je doet lijkt soms een druppel op een gloeiende plaat.... toch, juist de moeite om te laten vallen. Lieve groet en alle kracht en moed voor jullie daar !