Binnen is binnen... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Maarten Werf - WaarBenJij.nu Binnen is binnen... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Maarten Werf - WaarBenJij.nu

Binnen is binnen...

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

01 Oktober 2013 | Israel, Jeruzalem

Beste mensen,
Ik ben in Jeruzalem. De douane heeft geen vragen gesteld of het me moeilijk gemaakt zoals gebeurde met drie collega's in de afgelopen 4 maanden.
Ik vloog met EL AL. Dat betekende de meest strenge beveiliging van Schiphol. Meteen om in de sfeer te komen met VEEL marechaussee met oortjes , telefoons, echte geweren en verrijdbare kogelwerende panelen.

Het gevoel dat er een bedreigd land is was indringend. In het vliegtuig las ik het EL AL tijdschrift. Drie artikelen vielen me op die dat onderstreepten.
1. sinds een jaar bestaat er een Israëli-Jewish Congress - IJC dat tot doel heeft om de lobby in Europa door de daar levende mensen van Joodse afkomst te versterken. Omdat er een halt moet worden toegeroepen aan antisemitisme en de toenemende sfeer dat Israël niet mag bestaan ( de sympathie voor het Israël project neemt af).
2. EL AL is een project gestart waarbij piloten en cabin crew zich konden opgeven om tijdens hun overstaptijd in den vreemde toespraken te houden over Israël, omdat er een verkeerde beeldvorming over Israël gaande is. Ze worden opgeleid in overleg met ministerie van buitenlandse zaken. Ze krijgen antwoorden steeds op maat voor vragen die ze kunnen verwachten bij het publiek dat ze bezoeken. Ze vertellen niets over de problemen van Israël. Vooral universiteiten worden genoemd als erg kritisch publiek.
3. In een artikel over wijn wordt de streek ten oosten van Hebron (Al Khalil) genoemd als bron van heel goede Israelische wijn. Dit is het gebied waar een stevige strijd is tussen kolonisten en settlers over het bezit van het land. CPT is daar regelmatig aanwezig om de vaak heftige incidenten vast te leggen en openbaar te maken.

Op de achtergrond, terwijl ik dit schrijf klinkt de oproep tot gebed uit een "ensemble" van minaretten.

Tot het volgende bericht. Dan uit Hebron.

  • 01 Oktober 2013 - 12:18

    Bert:

    Een zinvolle tijd gewenst. Ik blijf je volgen.
    Bert

  • 01 Oktober 2013 - 13:27

    Joke:

    Sterkte en succes gewenst Maarten!

  • 01 Oktober 2013 - 16:21

    Wilma En Goos:

    Succes met dat wat jij daar gaat doen en hopen dat je de vrede kunt vinden, al is het maar in kleine dingen.

  • 01 Oktober 2013 - 17:43

    Sonja:

    Hoi Maarten, Dank voor je verslag. Indrukwekkend. Veel succes en een goede tijd gewenst. Hoop dat jullie goede en productieve ontmoetingen mogen hebben binnen het CPT-team. En daarbuiten ook ;)
    Hartelijke groet

  • 01 Oktober 2013 - 18:45

    Ineke Steen:

    Hallo Maarten.
    Fijn dat je veilig aangekomen bent. Nu de rest van de reis nog.Ik volg je met interesse. Wanneer je terug bent hebben we weer contact, dan ben ik inmiddels verhuisd: naar Kampen....!!
    Ineke Steen

  • 01 Oktober 2013 - 20:32

    Theo Brand:

    Maarten, interessant. Goede reis gewenst!

  • 01 Oktober 2013 - 22:32

    Bert Van Der Weide:

    Hi Maarten.
    Goed dat je weer gegaan bent: het doet er toe! Zorg goed voor je zelf en pas op (ook al ben je zo langzamer hand zeer ervaren). Ik blijf je met belangstelling volgen. Hartelijke groet, Bert.

  • 01 Oktober 2013 - 22:37

    Johanneke Kortenoever:

    Wat een geruststelling dat je niet echt veel ellende bij de douane ondervond. Het blijft spannend. Ik ben blij dat je dit wilt doen. Toch hoop ik dat je het gevoel van bedreiging af en toe kunt loslaten, gewoon omdat je fantastische sterke mensen ontmoet

  • 02 Oktober 2013 - 09:17

    Gebca:

    Fijn dat je goed aangekomen bent.
    Voor de komende tijd succes en sterkte toegewenst.

  • 02 Oktober 2013 - 09:39

    Tom Rijken :

    Beste Maarten, een gezegende tijd gewenst, prachtig dat jij je op deze wijze inzet. Groeten, Tom

  • 02 Oktober 2013 - 09:52

    Marlies Tjallingii:

    Fijn dat je veilig bent binnen gekomen, Goed dat je met de juiste maatschappij gevlogen bent. Nu een goed vervolg van je tocht op weg naar Hebron. Vrede en alle Goeds.
    Marlies

  • 02 Oktober 2013 - 18:42

    Margreet :

    Maarten, fijn dat je daar bent en je inzet. Moge de tijd daar veel voor jou betekenen en jij op jouw beurt voor de mensen daar. Margreet

  • 02 Oktober 2013 - 21:46

    Aart:

    De foto's zijn bekend, doen mij terugdenken aan onze gezamenlijke delegatie in 2009.
    Goede tijd en vooral wijsheid in de gesprekken. En...de hele gemeente in Zwolle staat achter je.

  • 04 Oktober 2013 - 12:18

    Riet Hutjes:

    4 oktober 2013

    Dag Maarten

    Dank voor je reisverslag.
    Toch nog een keer naar Jeruzalem gegaan, zie ik.
    Moedig om je opnieuw in te zetten al zullen het kleine stapjes zijn op de lange weg naar vrede.
    Ik wens je succes en sterkte in dit land waar je, dat is zeker, met veel spanning te maken krijgt.

    Lieve groet, Rieth

  • 15 Oktober 2013 - 22:20

    Anneke Nusselder:

    Hoi Maarten,
    Fijn dat je bent aangekomen. Via Margreet heb ik de link naar je reisverslagen gelezen. Ik zal ze volgen. Dan loop ik niet al te ver achter met de informatie als je straks weer terug bent. Succes en sterkte met alles. Groet, Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Op zoek zijn naar vrede is mijn manier van kijken naar de plaatsen waar ik kom.

Actief sinds 27 April 2012
Verslag gelezen: 1287
Totaal aantal bezoekers 41442

Voorgaande reizen:

26 September 2013 - 19 Oktober 2013

opnieuw op zoek naar vrede - 2013

22 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Palestina/ Israël op zoek naar vrede

Landen bezocht: