De muur van Bethlehem- en - een arrestatie in Heb - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Maarten Werf - WaarBenJij.nu De muur van Bethlehem- en - een arrestatie in Heb - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Maarten Werf - WaarBenJij.nu

De muur van Bethlehem- en - een arrestatie in Heb

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

17 Oktober 2013 | Nederland, Zwolle

Ik schrijf dit aan een tafeltje op Schiphol . De langzaamaan traditionele “terugkom-koffie”en een muffin. Het bevalt me wel. Terug dus. Alle checkpoints en douanes overleefd zonder vragen. Dat is wel prettig. Ik merk , en dat geldt voor het hele CPT team, dat dit toch spanning (en soms veel) oplevert. Twee weken geleden werd weer een CPT-er aan de grens geweigerd. Het is een klein inkijkje in de spanning van het gewone leven van de Palestijnen in Hebron. Je weet nooit wanneer het ineens raak is. Deze week is het slachtfeest . Een publieke feestweek, die je kan vergelijken met onze beleving van Kerstmis. Familie bij elkaar, eten, allemaal in de beste kleren. En toen was het ineens raak. Een inval van Israëlische militairen in een huis direct grenzend aan de settlement Beit Hadassa. Al eerder was die familie doelwit. Er kwam een telefoontje van andere “internationals” in Hebron dat er een inval was. Zij waren ook naar binnen gegaan, maar werden door de militairen weer naar buiten gewerkt. De familie werd 3 uur lang opgesloten in een kamer. Een jonge zoon werd meegenomen naar het politiebureau. De militairen haalden het hele huis overhoop en sloegen een aantal meubelen kapot. Stel je voor - met Kerstmis…. Zoiets verwacht je niet en juist op het moment dat je ontspannen bent en nergens op rekent, dat komt er met overmacht een intimiderende actie IN je huis. CPT documenteerde de schade en tekende de verhalen op. Ik kan me niet voorstellen dat militairen of politie zoiets dopen in Nederland. Dit is als intimiderende actie erg effectief. Weer meer mensen met wrok en boosheid. De zoon werd kort later gewoon weer vrij gelaten….. Kortom : alleen maar intimidatie. Van alle voorvallen in Hebron kan je een museum vullen. Kort geleden werd een international van een andere organisatie gearresteerd toen hij aangifte deed dat hij zelf was aangevallen door een settler. (logica?) Hij werd vrijgelaten na in beslag nemen van één schoen van hem. Intimidatie?
Na het rustige Bethlehem ging ik naar DE MUUR. Volgeschilderd met soms grappige, maar overwegend boze tekeningen. De muur loopt als een bizar lint langs huizen en historische plaatsen. Bizar. De oude doorgaande weg van Jeruzalem naar Hebron loopt dood op een muur. Op de nieuwe weg mogen Palestijnen niet zonder speciale vergunning komen. Ik moet terugdenken aan Zuid Afrika. Dit is wel extremer. De muren zijn 8 meter hoog (meer dan twee woonlagen) . Ik heb alle teksten die in vertaling in een Boekje in Nederland zijn uitgegeven gezien (Arab Educationale Institute – Toine van Teeffelen) – De muur maakt me kwaad en verdrietig tegelijk.
Als ik dit zie, dan weet ik: dit is nog lang niet klaar. Een tekst zegt “en de wereld kijkt toe”. Ik denk dat het daarom zo lang duurt. Niet ingrijpen met geweld, maar met druk, die leidt tot echte onderhandelingen en niet zoals nu wat gepraat omdat het de wereld weer een tijdje zoet houdt.
Ik ben wel boos.(nu)
De training en planning in CPT is goed verlopen. Hard werken. Er is een overstap gemaakt van Peace keeping naar Peace buildling ( lokale partners worden heel belangrijk).

  • 21 Oktober 2013 - 21:31

    Yvonne Ulrich Van De Vijver:

    Welkom thuis! je ervaringen zijn vooralsnog niet bemoedigend, wel het bericht over werken aan vrede. De verhalen op de muur zijn prachtig uitgegeven, ook confronterend.
    Ik hoop je binnenkort weer te ontmoeten, in Amsterdam?
    vredesgroet Yvonne UVDV

  • 21 Oktober 2013 - 23:52

    Margreet:

    Hoi Maarten, Fijn dat er weer bent. Je neemt weer veel mee naar ons hier. Delen is landen?
    Groet, margreet

  • 22 Oktober 2013 - 16:13

    Karel Weiland:

    Fijn dat je weer heelhuids terug bent. Goed dat je ook in het team wat hebt kunnen bereiken.
    Het zal weer een hele overstap zijn naar de situatie hier, waar Israel en de Palestijnen ver weg lijken.
    Het beste,
    Karel

  • 22 Oktober 2013 - 20:46

    Viek:

    Ha Maarten,

    Terwijl ik jouw reisverslagen zit te lezen ben jij al weer geland en inmiddels terug in Zwolle.
    Naast de hopeloosheid die uit je verslagen spreekt, vind ik het vooral bijzonder dat je daar als trainer hebt kunnen werken. Zou interessant zijn daar wat meer over te horen.
    Ben je tevreden over wat deze reis voor jou betekende en wat jij met deze reis kon betekenen? Je kunt het blijkbaar altijd nog aan om weer zo'n reis te maken, die je toch niet inde kouwe kleren gaat zitten.

    Als altijd blij om te lezen dat je weer 'gewoon' hier geland bent. Waren de dames er om je te verwelkomen op Schiphol. En nu weer terug naar het normale, de spanning laten zakken, je verhalen verder vertellen, opschrijven en verwerken...

    Lieve groet
    Veronique


  • 24 Oktober 2013 - 10:34

    Kees:

    Dag Maarten,

    Goed om jouw verslagen te lezen. Geeft weer wat inzicht in de toestanden daar.
    Ook wel fijn dat je weer veilig terug bent.
    Graag vraag ik je ook om een wat groter lettertype te gebruiken.
    Ik weet niet hoe ik dit zelf op mijn computer kan aanpassen.

    Groet,
    Kees

  • 25 Oktober 2013 - 21:24

    Johanneke Kortenoever:

    Hallo Maarten
    fijn dat je weer terug bent . Geniet van je vrijheid. Hartelijk dank voor het harde werken dat je wilt doen voor de teams
    Johanneke

  • 28 Oktober 2013 - 09:24

    Paul Den Hartog:

    Fijn dat je weer terug bent en een zinvolle bijdrage hebt geleverd. Dat lijkt misschien niet zo, maar jouw aanwezigheid daar toont de mensen, die jij ontmoet hebt, dat er meegeleefd wordt en dat niet iedereen in de wereld onverschillig over dit probleem is. Dat geeft hen hoop en dat is zinvol. En dat heb jij neergezet.

    Paul

  • 13 November 2013 - 10:35

    Els:

    Hoi Maarten, Fijn dat je weer veilig terug bent. Goed om je verslag te lezen. Er is nog een stapeltje Getuigen van Soemoed te koop. Heb je ook de vijftig droom verhalen van jongeren gelezen? Ik hoop meer van je ervaring te horen in de Wonne. Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Op zoek zijn naar vrede is mijn manier van kijken naar de plaatsen waar ik kom.

Actief sinds 27 April 2012
Verslag gelezen: 860
Totaal aantal bezoekers 41382

Voorgaande reizen:

26 September 2013 - 19 Oktober 2013

opnieuw op zoek naar vrede - 2013

22 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Palestina/ Israël op zoek naar vrede

Landen bezocht: