tijd, checkpoints, arrestatie en olijven plukken - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu tijd, checkpoints, arrestatie en olijven plukken - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Maarten Werf - WaarBenJij.nu

tijd, checkpoints, arrestatie en olijven plukken

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

08 Oktober 2013 | Palestina, Hebron

Het eind van de straat waar ik vanuit mijn raam op uitkijk is afgesloten met een betonnen muur. Daarachter ligt Shuhada Street (straat der Martelaren). Aan deze kant van de muur is het een uur vroeger dan aan de andere kant. Deze kant is "Palestijns"(hoewel dat ook een dubieuze naam is onder de bezetting). De andere kant is (volgens volkenrecht onterecht) Israëlisch. Aan het eind van de maand zijn de tijden weer gelijk, want dan gaat ook Israël over op wintertijd (tegelijk met midden Europa). Alles wijst op een grote affiniteit van Israël met Europa en niet met het midden Oosten.

enkele dagen geleden waren we bij checkpoint 29. In de verte zagen we al dat er wat aan de hand was. militaire voertuigen , een groepje kinderen, militairen. 4 Jongens van rond de 13 jaar zijn op een muurtje gezet door de militairen. Ze zijn gearresteerd. CPT, ISM (international solidarity movement) en TIPH zijn aanwezig. Een oude Palestijn probeert in een gesprek met de soldaten te voorkomen dat de jongens zullen worden gearresteerd en afgevoerd naar de politiepost in Kiryat Arba. De Jeeps vertrekken met de jongens . Praten heeft geen zin. De TIPH auto volgt hen .
Waarom deze arrestatie? De jongens zouden zich achter een huis hebben verscholen en een steen gegooid hebben.
Een extreme reactie op een kleine , wat zij noemen , "ordeverstoring".

Bij dit verslag zie je ook een foto van een traangasprojectiel, een "soundbomb", kogels en rubberkogels zoals die in de afgelopen tijd zijn gebruikt in Hebron.

Op zondag (een gewone werkdag hier) naar de eeuwenoude olijfboomgaard vlak bij de settlement "Tel Rumeida". Er worden oliiven geplukt door de Palestijnen en er schijnt een ministeriele order te zijn dat er geen waarnemers mogen komen. We gaan dus kijken. Er is één man aan het plukken. Er zijn ruim 10 militairen. Twee van hen komen ons tegemoet en vragen wat we komen doen. "kijken". Vinden ze een vreemd verhaal. Nou even dan en dan wegwezen. Onze aanwezigheid kan het alleen maar moeilijk maken voor de Palestijnen en zij zijn er toch om ze te beschermen? Het verhaal klinkt goed. Uit het verleden weten we dat de militairen gewoon zijn om niet in te grijpen als settlers de Palestijnen lastig vallen. Er is voldoende reden om toch te gaan kijken. We zijn w er een uur en komen de collega's van EAPPI (waarnemers Wereldraad van Kerken) tegen. Nog een man komt plukken. Een grenspolitie stelt zich op bij de ladder en laat zich door een collega met zijn mobiele telefoon fotograferen. Leuk voor het plakboek. Net zoals wij dat doen .....

We lopen door Old Shalalastreet terug. Een werveling van kleuren, geluiden en geuren. Een broodje falafel kost 3 shekel (65 cent).

De afgelopen dagen geef ik twee sessies training per dag. Over Empowerment, Geweldloze Communicatie, Presentie en Conflict transformatie. Intens en goed.

Andere collega's hebben dit weekend doorgebracht in Firing zone 918. Kinderen begeleiden naar school. De zone ligt tussen At Tuwani (voormalig CPT project) en de groene lijn (grens van de WestBank) . Een firing zone is "militair" verklaard gebied waar de zeggenschap van Palestijnse Autoriteit is opgeheven en allen de Israëlische wet geldt + gezag van Israëlische leger

• 09 Oktober 2013 - 08:09

Margreet:

Dag Maarten,
    Diepe bewondering voor jou en de anderen die zich daartussen begeven en er 'gewoon' bij zijn.
    Succes met de trainingen.

• 09 Oktober 2013 - 11:24

Yvone(ulrich) Van De Vijver:

Beste Maarten, met heel veel belangstelling lees ik je verslagen. Helaas zoveel deja-vu's van mijn verblijf met CPT in 2011, sterker nog alle internationale vredespogingen blijken pr-praat te zijn, maar toch ...de druppel op de steen... geloof en hoop en de inspanningen van de vredesgroepen zullen eens gerechtigheid brengen voor alle mensen, ook in Palestina. Ik wens je veel sterkte en kracht, graag lees ik je volgende mails en hopelijk in goede gezondheid - tot ziens, vredesgroet Yvonne

• 09 Oktober 2013 - 15:10

Laurens:

Heel goed te lezen dat je training goed verloopt! Dat het het team in het werk mag sterken.

• 09 Oktober 2013 - 16:35

Janna Postma:

Dag maarten, we denken aan je het komende weekend!

Janna Postma

• 09 Oktober 2013 - 16:55

Karel Weiland:

Goed dat jullie er zijn. Het is belangrijk dat er getuigen blijven van het onrecht. Sterkte!
    Karel

• 09 Oktober 2013 - 18:46

Johanneke Kortenoever:

Het is heerlijk nieuws om te lezen dat jullie door gaan ondanks het waarnemen van geweld. Wat een overkill. Een training geven ondanks de moeilijke omstandigheden. Van buiten rustig zijn, maar hoe voelt het van binnen?

• 10 Oktober 2013 - 14:57

Henk Blom:

Dag Maarten, Ik wens jou en je collega's veel geduld, inventiviteit, maar ook vrede en geluk.
    Ook hier proberen we ons in te zetten voor vrede en gerechtigheid. Gisteravond een inspirerend gesprek gehad over indigenous people en integration of the creation. Komend weekend in Schoorl over Vrede dichtbij en twede helft oktober samen met Jaap naar Amerika en Canada, ook om vredesvrienden te inspireren en hen de groeten van hieruit over te brengen. Dat levert wederzijds inspiratie op, ook ondersteuning voor de missie naar Busan.
    Groet, Henk

• 12 Oktober 2013 - 18:15

Marius:

Maarten, fijn om dit allemaal te lezen. Ik las ergens dat het team ook een soort strategiesessies houdt - ben jij daar ook bij?
    Groeten,
    Marius